Masterclass Crossmedia Hogeschool InHolland in Diemen

Als 10-jarig meisje riep ik altijd: "Ik wil juf worden!" Het was een droom die leek te vervagen toen ik het reclamevak instapte als adviseur. Maar het leven heeft een bijzondere manier om je weer terug te brengen naar waar het allemaal begon.
Terug naar de schoolbanken, maar dan voor de klas.
Onlangs had ik het genoegen om terug te keren naar mijn oude school, Hogeschool InHolland in Diemen, op dezelfde vertrouwde locatie en in hetzelfde pand. Hier had ik de richting HEAO-CE afgerond met mijn communicatie afstudeerscriptie: "Binnen beginnen is buiten winnen!" Een onderwerp dat nog steeds relevant blijkt te zijn anno 2023. Mijn fascinatie voor bedrijfsorganisaties en het verbeteren van communicatieprocessen op basis van hun bedrijfsculturen begon hier. De dynamiek van een corporate instelling zoals Rabobank verschilt immers aanzienlijk van een hip reclamebureau met een platte organisatie. En in dat laatste ben ik ingerold.
Een kleurrijk pad bewandelen als een kleurrijk persoon in de reclamewereld, ging niet zonder slag of stoot.
In een gesloten reclamewereld waar ‘ons kent ons’ gangbaar is en met 0,0 netwerk heb ik toch het geluk gehad om via een klein reclamebureau Jacobs & Van Beren deze wonderlijke creatieve wereld te betreden en mij op te bouwen, van Account Executive naar Business Unit Director. Het was hard werken, want je bent ‘zo goed als je laatste project’. Vanuit mijn perspectief was het niet alleen belangrijk dat ik mezelf kon zijn in de reclamewereld, maar ook dat de mensen die daar werkten net zo kleurrijk waren als de campagnes die we ontwikkelden. Iedereen was apart en bijzonder, en op de een of andere manier werkte het toch goed met elkaar. Deze diversiteit aan persoonlijkheden vond ik verfrissend en inspirerend.
Bijzondere docent bij InHolland die mij heeft geïnspireerd
Daarnaast wil ik een bijzondere docent benoemen die op Hogeschool Inholland mijn passie voor Marketing Communicatie aanwakkerde: de heer Chris de Vries. Hij was ex-directeur van LOI en kwam vanuit het zakenleven naar school. Hoewel hij het helaas niet langer dan een jaar volhield vanwege cultuurverschillen (van Profit naar Non-Profit), heeft hij ons, in ieder geval mij, heel aandachtig doen luisteren naar zijn lessen.
Deze ervaren en praktijkgerichte docent toverde bij alle studenten een glimlach!
De lessen van de heer Chris de Vries waren de hoogtepunten van mijn studiejaar. Met zijn praktijkcases toverde hij elke keer een glimlach op mijn gezicht. Hij was gevat, snel en kwam met goede relevante voorbeelden. Zelfs als mijn stagebegeleider in het derde jaar wist hij mij goed te coachen.
Ik hoop dat ik dat ook mag doorgeven, inspiratie aan de nieuwe studenten
Nu, met meer dan 15 jaar ervaring en het voorrecht om te werken voor Ogilvy en DDB als Account Director, en voor beursgenoteerde en onafhankelijke mediabureaus zoals DPGMedia & SijthoffMedia, en tussendoor als freelancer in dit vak, stond ik als gastdocent voor de klas. Een masterclass over Crossmediale Content Strategie, Kanalendistributie en Content Productie voor junior en medio studenten. Met praktijkcases, waaronder die van De Surinaamse Bank, nam ik hen mee in mijn dagelijkse wereld als Marketing Communicatie Professional. Het was geweldig om mijn passie te delen en 'oude dromen te laten uitkomen' terwijl we samen het creatieve proces verkenden van het ontwikkelen van sterke merk- en contentconcepten. Trots zie ik hoe de nieuwe generatie communicatieprofessionals hun ideeën pitcht en de kracht van storytelling ontdekt. Bijdragen aan de groei van toekomstige communicatieprofessionals is een eer en vervult mijn eigen WHY: het inspireren en motiveren van de next-gen voor ons mooie vak.
Farah van der Zijden #TerugNaarMijnRoots #AvontuurBijInHolland #PassieDelen #Reclamewereld #CreatieveHarmonie #MarketingCommunicatie #NextGenProfessionals #Dankbaarheid

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: