Met Transavia naar prachtig Kaapverdië (Afrika)

eerste vlucht 30-10-2012Transavia naar Kaapverdie

Bijschrift toevoegen

Fort in Santiago

Yvonne, Farah, Gids, Nina, Sybille, Maureen

Hotel Morabeza in Santa Maria (Sal)

Hotel Morabeza (Santa Maria) te Sal

Zoutvlakte in Sal

Mooie rotsen, en hoge golven in Sal

Beach Sal

Hotel Dunas in Sal

Filmpje Transavia - Kaapverdië

Voor mijn werk als PR Consultant bij http://www.lindenbarbosa.nl  heb je leuke klanten erbij zitten. Zoals Transavia http://www.transavia.com  die met het verzoek bij ons kwam, om een persreis te organiseren, incl. compleet programma voor de eerste vlucht naar Kaapverdië. Dit is namelijk de nieuwe bestemming van Transavia per 30 oktober 2012. O.a. AD reizen, Volkskrant, Metro, Saar Koningsberger, Sante, NSMBL gingen mee.

Met de 3 thema's, watersport, colour locale en navigatortour zal het wel goed komen in Kaapverdië.
Kaapverdië ligt midden Afrika, aan de kant van de Kaap, en bestaat uit 10 eilanden, waarbij Sal, Boavista, Santiago, st.Vicente en st. Antao het meest worden bezocht en goed bewoonbaar zijn. Er gaan 2 x per dag binnenlandse vluchten naar diverse eilanden. Tip is om deze vanuit Nederland al te regelen i.v.m. visum en dergelijke.

Sal - Santa Maria
Transavia vliegt vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Sal. In 6 uurtjes ben je er! Kun je je dat voorstellen? Hier waterkoud en daar aankomen met 34 graden! Ik had mijn koffer nog vol met broeken en vesten, voor je weet maar nooit...onnodig! Uiteraard wel handig om veel zomerjurken mee te nemen. We reden meteen door naar de hoofdstad Santa Maria. In het hotel Morabeza http://www.hotelmorabeza.com werden we hartelijk ontvangen en begonnen we aan een heerlijke lunch. Dit hotel is overigens het beste hotel om te verblijven als je in Santa Maria wil blijven. Perfect gelegen, mooi ingericht, authentiek. Heerlijke vis, tonijn, kreeft, garnalen en zeebaars, noem het maar op. We zaten vlak aan de blauwe zee met een mooi breed strand. De golven waren hoog en er stond een stevige wind. The place 2 be voor allerlei soorten watersporten. Surfers, skite surfing, duikers etc.

Eiland Santiago
Onze groep Colour Locale vertrok dezelfde avond nog naar Santiago. Een ander eiland. Daar aangekomen was het totaal een ander gevoel. Veel meer gebergten dan Sal, die behoorlijk plat en woestijnachtig is. Wij werden de volgende ochtend aangenaam verrast met hoge groene gebergten. Indrukwekkend. Heel mooi. Dit eiland Santiago biedt veel meer groen, natuur en locale dorpjes, zeker als je de hoofdstad Praia verlaat. Onze insteek colour locale paste hier perfect! Na ons ontbijt hebben we meteen een rondgereden dwars door het eiland heen. We gingen eerst naar de locale markt in Assoma weekmarkt, en daarna door naar Farafel. Dat is erg mooi, vanwege de groene gebergten. En wijds uitzicht. Op de terugweg gingen we nog naar de dam, waar alle vogels bij elkaar komen en uiteindelijk kwamen we weer aan in Praia. Vergeet ook niet het nationale park te bezoeken, als je van wandelen houdt! In Praia hebben we gezellig gegeten in Cafe Musica. Het bekendste gerecht hier is capoucha. Dat zijn bonen en mais, gecombineerd met kip of vis. Heerlijk! De volgende dag zijn we nog even naar het oude Fort gegaan, waar alle slaven werden verhandeld. Dat vond ik indrukwekkend. Het uitzicht op de zee en de vallei. De slaven verbleven dus in de vallei, totally trapped, gezien de stijle dorre gebergten, konden ze niet ontsnappen. De Portugezen hebben hier hun stempel achtergelaten, je ziet dus nog steeds invloeden, hoe bijv. de straten zijn gelegd. Naast Portugees, spreken ze ook prima Engels.

Sal-Santa Maria en eilandtour
Vervolgens zijn we weer teruggevlogen naar Santa Maria te Sal. En daar konden we eindelijk uitrusten en aan het strand liggen. Alhoewel we het niet konden laten om in de middag weer een eilandtour te doen. Daar hebben we diverse zoutvlakten, een Fata Morgana gezien en The Eye. Een rots in de vorm van een oog, waar al het zeewater wordt opgevangen.
's Avonds nog een diner in hotel Farolim, Odjo Aquai www.http://www.odjodagua-hotel.com
En toen konden we de volgende ochtend weer vertrekken naar Amsterdam. Het was kort maar krachtig!Kaapverdië, een aanrader om de koude, natte winter te ontsnappen. Het klimaat is heerlijk, door de wind goed te doen, en afhankelijk wat je wilt, watersport of natuur, ga je naar Sal of Santiago. Of beide. Je zit gewoon in een stukje ongerepte natuur van Afrika. Ik geloof dat dit de nieuwe hotspot wordt voor reizend publiek, i.p.v. de Canarische eilanden.

En ja, ik ga zeker terug! Ik ben nu al aan het zoeken op www.transavia.com of er een vlucht is net na kerst! Heerlijk, die warme zon en de lieve vriendelijke mensen en het heerlijke eten. Obrigado! Transavia.

Meer informatie: www.transavia.com de vanaf prijs naar Kaapverdië (SAL) = €340 retour en er wordt twee keer in de week op dinsdag en zaterdag gevlogen vanuit Amsterdam.

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.