Rechtszaak gewonnen!

Was nog nooit van mijn leven een rechtszaal in geweest. Vond het wel spannend. Een rechter in levenden lijve zien in zijn/haar toga. De zitting was gisteren aan de Paranssusweg 220 om 12:00 uur. Het onderwerp was: bezwaar van F.L. van der Zijden tegen een te hoge WOZ waarde aanslag.

Mijn bezwaar: de gemeente Amstelveen rekent zich lekker rijk Ik heb onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en binnen een jaar was de 'prijs' met 11% gestegen. Terwijl er zware crisis heerst in het land en er een structurele dip is in de huizenmarkt verkopen. Waarom moet ik dan als trouwe burger 'gestraft' worden om meteen de hoofdprijs te betalen qua belastingen, daar waar ik juist bij aankoop geselecteerd had op een betaalbare, doch ruime woning?
Ik liep dus zenuwachtig naar binnen. Mijn tegenpartij; gemeenteambtenaar: lulletje rozenwater, zat al keurig in de banken. De pest is ook, dat je voor dit zaken net weer niet verzekerd bent bij de rechtsbijstand. Heb ik weer. Dus moest ik het 'on my own' doen. Mijn collega's en zelfs Vereniging Eigen Huis gaven mij geen schijn van kans. Procederen tegen de gemeente win je nooit. Zijn allemaal standaardprocedures. Ze zijn goed juridisch onderlegd.
Alleen mijn geval was apart. Ik heb een woning waar er maar 7 van zijn opgeleverd. Vergelijkingsmateriaal is dus moeilijk te vinden. De gemeente vergelijkt mijn woning met een grote hoekwoning, die geschikt is voor het hogere segment, en dat is niet eerlijk. En dat was mijn punt. Je moet geen appels met peren vergelijken. En warempel was de vrouwelijke rechter het volmondig met mij eens. Zij gaf ook de 'heersende crisis' aan als onderbouwing en was het met mij eens dat mijn woning met een vergelijkbaar object vergeleken moest worden. En toevallig had de gemeente dat vergelijkbaar object ook op papier gezet en die verkoopprijs/WOZ waarde was dus veel lager dan mijn ingeschatte WOZ waarde! En dat op de peildatum 1-1-2009. Case close! Mondelinge uitspraak. Ik had gewonnen.

Tuurlijk diende ik nog even mijn formulier in, waarin ik 'verletkosten' mocht declareren. Ja, ik moest toch een uur van mijn werk weg. En glimlachend en jubelend verliet ik de rechtszaal! De gemeenteambtenaar liep met zijn staart tussen zijn benen weg, gepikeerd en zurig. Tsja, moet je je maar niet meteen 'rijk' rekenen. En als mijn woning zo snel met 11% gestegen was, had de gemeente mij wel een 'bod' mogen doen!
Dus ik roep iedereen op om ook altijd bezwaar in te dienen voor je WOZ waarde, als je ruikt dat het niet klopt! Je ziet het maar, mag het recht zegen vieren!

Farah van der Zijden

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: