AIFW openingsavond Spijkers & Spijkers & Iris van Herpen was een groot succes!




Ondanks het noodweer, liet ik mij niet weerhouden om te gaan naar de 'grand opening' van het Amsterdam International Fashion Week. In mijn Karen Millen jurkje en hakjes liep ik vrolijk door de grote plassen water. Met privé minizwembaden in mijn zolen, kwam ik aan bij de Westergasfabriek. Normaal staan alle VIPs lekker te treuzelen op de rode loper, zodat de paparazzi leuke kiekjes kan nemen. Nu niet. Nu stormden iedereen zo gauw mogelijk naar binnen. Gelukkig stond de paraplubak al klaar.

Binnen merkte ik niets meer van die stortbuien. De sfeer was opperbest. Iedereen zag er op en top uit! Dress code was Black Tie. En zoals velen creatieven in deze wereld gaven ze er hun eigengereide invulling hieraan. Zo kwam Bas Korsten gekleed in een roze outfit met cowboyboots eronder. En voormalig EO presentator Arie Boomsma had onder zijn smoking Jezus slippers aangetrokken. Het kan nog gekker door een korte broek onder je smoking te dragen. Ik kan daarvan genieten. Erg leuk al die diversiteit. De dames hadden ook prachtige jurken aan. Kunstenares Ans Markus zag er beeldig uit en ook Bridget Maasland had killer high heels aan. Een enkele celeb kon ik betrappen op een H&M of Zara outfit. Niets mis mee, alleen is de kans groot dat een andere bezoekster het dan ook draagt, en dan krijg je van die ongemakkelijke situaties...een crime in fashionland, zeker als je wordt gefotografeerd en dan besproken wordt in de bladen, bij wie de outfit beter stond...

De show van Spijkers en Spijkers was gebaseerd op het thema “Daar was laatst een meisje loos”
Voor de lente- en zomercollectie voor 2011 volgden de tweelingzussen hun vaderlandse hart .
De zogenaamde SIS-collectie toonde maritieme referenties in bon ton-stijl. De vormen en prints van het leven onder water, verwijzen naar de door de ontwerpers zo geliefde Art-deco.
Erg draagbaar en geschikt voor de confectie. Het kan zo de winkel in. Vooral hun jurken hadden iets zwierigs, romantisch. Door de soepel vallende stof, ademt het "vrijheid" uit. De modellen liepen nog wel wat moeilijk op de hoge sleehakken, maar mocht de pret niet drukken. De soundtrack was overigens erg goed. Pet je af voor de dames Spijkers & Spijkers, om deze mooie collectie te creëren.

Daarna kwam de show van Iris van Herpen. Haar collectie genaamd Crystallization bestond uit tien stukken gebaseerd op de transformatie van water naar kristal, waarbij de designer het proces van vloeibare chaos naar vaste structuur als uitgangspunt heeft genomen. Het waren stuk voor stuk museum stukken. Ik hou ervan om verrast te worden als toeschouwer. En dat werd ik zeker. Veel Ooohs en Aaahs om mij heen gehoord. Ook de schoenen waren in haar thema opgenomen. Tot in elk detail uitgewerkt. Erg knap. Misschien minder draagbaar, maar wel weer inspirerend voor modeland! Chapeau voor Iris van Herpen.

Farah van der Zijden

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: