Geweldig stuk in lunchtheater Bellevu Bye Bye Banda Bou


Er zijn van die toneelstukken die je spot-on raken! Verrassend, inspirerend, vermakelijk en ontroerend. Dat is dus Bye Bye Banda Bou in het lunchtheater Bellevue te Amsterdam.
Ik kreeg mijn vrije ticket van de hoofdrolspeelster tevens vriendin Farida van den Stoom www.allfarida.com. Ik dacht, Ach ik moet nu echt eens een keer gaan kijken....ondanks drukte, etc,
Naast actrice voor o.a. Wodka en Lime en een paar TV commercials was ik erg benieuwd wat ze live on stage kan. En wat schets mijn verbazing, deze dame speelt de hele zaal plat!

Wat een performance zeg! Wat een goede actrice! Ik helemaal trots! Ik wist niet waar ik het zoeken moest, ik was helemaal flabbergasted! Deze tante heeft nogal wat in haar mars. Nu is het toneelspel erg goed geschreven, maar wat een heftig stuk zeg. Je moet het maar kunnen ´spelen´.
Geschreven door een jonge meid, Esmée Pietersz-Ronde, afgestudeerd in 2008 als dramadocent.
Dit stuk heeft niet voor niets de Publieksprijs gewonnen.
Ik verklap natuurlijk niet te veel, want dan is de verrassing weg.

Wat is er nu zo goed aan?
Het begint een beetje traag, het decor stelt bijna niets voor, erg minimaal, dus je kan niets anders dan geconcentreerd kijken naar de hoofdrolspeelster Farida van den Stoom (zeer charmante dame) en haar dochter. En ook haar man, die er laconiek bijzit. Ze willen als gezin verhuizen uit Curaçao, streek Banda Bou, naar het o zo mooie beloofde land Nederland. Ze zijn er klaar voor, van Hato airport naar Schiphol Amsterdam. Ze willen iets nieuws, iets anders, de reis van hun leven naar ´Hulanda´. De koffers zijn gepakt, de tickets in de pocket.

Totdat manlief bekent de tickets kwijtgeraakt te hebben.... dan begint de zoektocht, naar de tickets,  naar hun diepste verlangens, naar hun huwelijk, naar de relatie tussen oppervlakkige moeder en dochter, vele herkenbare situaties tussen man en vrouw flitsen heftig voorbij. Want de ruzies liegen er niet om. Grappig, herkenbaar en ontroerend! Allemaal herkenbare situaties voor jong en oud en universeel. Ook ik moest een traan laten, want ze speelt een lieve, intelligente, verzorgende wereldvrouw, die van de buitenkant perfect is, alleen van binnen allerlei issues heeft..

Na afloop ontvingen ze een staande ovatie! En terecht! Wat een heerlijke, welkome lunch! Ik zou het iedereen aanraden, om tijdens je werk, desnoods met een zakenrelatie of een leuke date weg te dromen in een goed toneelspel zoals Bye Bye Banda Bou. Helaas loopt dit toneelstuk tot a.s. zondag 2012, maar ik hoop echt op een vervolg in het najaar! De bezoekers waren ontzettend enthousiast, inclusief moi! Farida van den Stoom, een actrice die je in de gaten moet houden! De Nederlandse Halle Barry,  here she comes!

Voor meer informatie kun je kijken op www.lunchtheater.nl
Farah van der Zijden

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: