Draag kunst op je lichaam: storydress en meesterwerken gaan hand in hand

StoryDress ontwerpster Suzan Meijer werd geïnspireerd door het leven van Vincent van Gogh en brengt hem op een bijzondere manier tot leven. In haar nieuwe collectie, die tot stand kwam in samenwerking met het Van Gogh Museum, ‘Vincent van Gogh; The Story Untold’ staan de meesterwerken van de schilder centraal. Zij lanceerde haar collectie bestaande uit jassen, jurken en sjaals tijdens de opening van de nieuwe entree van het Van Gogh Museum in Amsterdam. De collectie hangt nu in haar galleryop de Amsterdamse Overtoom en wordt online verkocht in de webshop (storydress.com). De collectie brengt het verhaal van Vincent van Gogh tot leven. Suzan Meijer: “Ik heb me verdiept in de man achter de wereldberoemde kunstwerken. Iedereen kent zijn prachtige werken zoals De zonnebloemen en Amandelbloesem, maar wie was hij als persoon? Ik ben naar Frankrijk gegaan om hem te leren kennen. Ik bezocht de plekken waar hij woonde, schilderde en filosofeerde. Ik zag de narcissen die hem inspireerde in de Provence en de sterrennacht die hij schilderde op een heldere nacht in september, 1888. Ook las ik zijn brieven aan zijn broer Theo en bevriende kunstenaars. Hij schreef over de strijd die hij voerde als schilder, zijn twijfels en angsten, maar boven alles over zijn allesoverheersende passie voor kunst. Deze correspondentie gaf mij een inkijk in de complexe maar boeiende gedachtegang van Vincent van Gogh. Ik werd geraakt door zijn brieven en leerde een verhaal kennen dat mij tot de laatste letter boeide. Door zijn brieven te verwerken aan de binnenkant van de jurken, vertelt elke jurk een stukje over zijn fascinerende leven, werk en visie.” Suzan MeijerSuzan Meijer (30) is het bevlogen, creatieve brein achter StoryDress. Ze bruist van de ideeën en zoekt in haar werk steeds naar vernieuwing. Gewapend met haar fotocamera en schetsboek reist ze van Vietnam naar Parijs en van Marrakesh naar Milaan opzoek naar bijzondere plekken, technieken en verhalen. Deze verhalen verweeft ze in haar collecties die je meenemen op haar bijzondere reis vol kleuren en poëzie.
Farah van der Zijden

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: