Als ex-sollicitant uitgenodigd worden door reclameburo XXS stage party!



Nu heb ik tijdens mijn carrière in de reclame veel meegemaakt tijdens sollicitatieprocedures.
Van het directe 'klikeffect' tot nooit meer iets horen.

Van de standaardprocedurevragen tot wie is je vader en wie is je moeder?
‘‘Waarom solliciteer je?’’ ‘‘Omdat ik passie heb voor mijn vak natuurlijk!’’
Of vragen zoals wat vinden collega’s van jou? Tja, wat moet ik daar nu op zeggen? ‘Als zij om mij heen staan, vinden ze mij altijd geweldig….!’ Bovendien wordt er bij communicatiebureaus niet echt veel gedaan aan functioneringsgesprekken, want je bent zo goed als je laatste job. Hoezo persoonlijke groei? Ontwikkeling? Knallen moet je, elke keer weer! 80% van je functioneren wordt bepaald door de klant.

Reclame maken is een vak. En solliciteren ook. Alleen leer ik dat nooit. Ook dit keer moest ik het doen met de feedback dat “de klik bij een andere kandidaat’’beter was. Desondanks toch een goede indruk achtergelaten bij het reclamebureau XXS http://www.xxs.nl/ Want wat schetst mijn verbazing? In mijn mail vind ik een leuke uitnodiging voor een XXS stage party!

Ik was meteen enthousiast, het was dus niets persoonlijks. Tel daarbij op dat live muziek ook mijn ding is. Dus ik ging ervoor. En ik had het niet willen missen. Ik kreeg een old skool Cannes–reclamefestival-gevoel over mij heen. Alleen in wat frisser weer. Zo was er bij aankomst valet parking. Er stond er een aperitiefje klaar: een welkomstdrankje van een vriendelijke, aantrekkelijke dame in een stijlvol jurkje van XXS. Uitgebreid buffet, hapjes, drankjes, alles tot in de puntjes verzorgt. En zang en dans, dankzij een spetterend optreden van de XXS huisband on stage. Het dak ging er af! En ook buiten op het dak was het drukte van weleer.

Het was ook volop genieten met de bijzondere gastmuzikanten als Speelman & Speelman, Bazz van de Bazzookas en Joost Marsman van I.O.S. En de avond was vooral een prima gelegenheid om bij te praten. Ik zag mijn jongere concurrent in de hoek staan, een oud-collega van Ogilvy, en meer bekenden en onbekenden. Helemaal gezellig en leuk! En wie weet houd ik er een opdracht aan over bij hun PR bureau Linden&Barbosa http://www.lindenbarbosa.nl/. Zou helemaal TOP zijn!

Kijk zo hoort het als merk. Groot zijn door klein te blijven. Dit XXS reclamebureau geeft het voorbeeld om overal je merknaam door te voeren, tot aan je cadeau ontvangen parkeerschijf aan toe. Meerwaarde voor je merk creëren op een sympathieke manier. Een sterk staaltje van: The proof of the pudding is in the eating.

Het moraal van het verhaal: hou ze in de gaten, je toekomstige werkgever, ex-werkgever, ex-collega´s etc. Want je weet nooit waar het goed voor is. Het is en blijft een kleine wereld. Voor mij in ieder geval een goed avondje uit en genieten! Dankzij XXS!

Farah van der Zijden

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: