Well-being Masterclass van Lidewij van Edelkoort groot succes!


Helemaal te gek dat ik aanwezig mocht zijn bij de masterclass van Lidewij van Edelkoort. Zij is zo ongelooflijk bijzonder. Een geweldige inspiratiebron voor vele creatieven die op deze aardbol rondlopen. Zij heeft door haar vele reizen voelsprieten ontwikkeld voor trends en ze adviseert de grootste A-merken in de cosmetica, mode etc op het gebied van kleur, trends en alles wat te maken heeft met de toekomst. Het leven in de 21ste eeuw. Aangezien ik in het reclamevak zit, vind ik het gewoon een investering om dit soort masterclasses te volgen. Je kunt je klanten beter adviseren en je kunt inspelen op de wereldwijde trends, door de producten van je klanten of diensten aan te laten sluiten op deze nieuwe well-being trend. Samen met de marketeer kun je dus inspiratie opdoen, om nieuwe producten en diensten te lanceren.

Eerst werden we verwelkomd met een warm kopje thee en koffie om te onthaasten. Daarna gingen we de zaal in (zuiveringshal in Westergastfabriek). Nu vind ik dit persoonlijk niet de plek waar je je warm en cosy voelt. Eerder kil en kaal. Afijn, het ging mij om Lidewij, deze dame met grijs haar en rode lippenstift. Prachtig gefotografeerd door de beroemde fotograaf Erwin Olaf. Eerst kwam Aldo Bakker, die zijn visie gaf op well-being in design. Hoe kleine dingen het leven kunnen veranderen. Well-being is warm, begeerlijk, ongrijpbaar en confronterend. Well-being is niet dat lelijke licht van Philips naast je bed, of de silence booth bij evenementen om te bellen. Je wil juist op zoek gaan naar het tevredenstellen van je innerlijke IK.

Dat kan door je te omgeven met mooie spullen, met kwalitatieve producten voor een goede prijs. Bijvoorbeeld de hoey pop. Een papieren stoel die zich helemaal vormt naar je lichaam. Of de door hem gemaakte serie glazen of de prachtige azijnschenker die eerst van de ene bewaarbak naar de andere bewaarbak wordt gegoten, zodat je nooit meer morst aan tafel. Of wat dacht je van een mooie houten kast en als je die opendoet, dan zit er een ligbad in. Of een strakke wastafel die alleen door stromend water een vorm van een opvangbak laat zien.
Grote inspiratiebron is de well-being ontwerpster Ilse Crawford, die een boek heeft geschreven: ‘Home is where the heart is’.
Well-being is geen trend, het is een mentaliteit. Komt voort uit weltevredenheid. Het ding als wezen zien.

Lidewij ging uitgebreid in op te toepassingen van well-being voor allerlei bedrijfstakken, zoals retail, design, interieurstylisten, meubelontwerpers, de cosmeticabranche etc. Het gaat om oude rituelen, zoals de hamman, het gaat om innerlijke rust, het gaat om de combinatie welvaart en welzijn. Niet alleen maar winstgericht maar ook verantwoord ondernemen. Laten we wat terugdoen voor de aarde, want die is boos. Vulkanen die spontaan uitbarsten. 400 natuurrampen dit jaar en het jaar is nog niet eens ten einde.

Aarde-elementen komen terug in ons interieur, zoals kalk, veel wit, zand, marmer, rots/bergen, aarde, wortels. Voorbeelden die ze geeft zijn de groeiende welnesscentra, mensen willen weer voelen, letterlijk aangeraakt worden, badkamers en bed nemen steeds een belangrijke plaats in in ons huis. Niet elke dag op dezelfde plek eten. Onze meubels moeten mobiel ingezet kunnen worden. Lekkere grote dekbedovertrekken, zonder elastieken om de hoekeinden heen. Niet alleen biokatoen maar ook biokleuren. Gember, knoflook en uien komen weer terug in ons eten. Gras en bamboe komt terug in het interieur. We gaan onze eigen tandpasta ter plekke mengen met de ingrediënten water en poeder. We gaan eten uit van aarde gemaakte servies die je ter plekke kapot slaat. Meer aardse tegels, grotere tegels van 1 x 1 meter. Kleding wordt ruimer, meer toga's. Well-being kleding: pyjamas met allure.
Zachte tinten, glitter en glamour verdwijnt, het wordt sober en mat. Vilt komt in. Op gevoel producten kopen, meer aanraken. Populaire winkel in Japan is touch. Daarin heb je 10 verschillende soorten handdoeken, die je kunt voelen, van zijde tot Kashmir. Azië is sowieso het voorbeeld van well-being. Zij zijn daar al veel verder mee dan Europa. Zij produceren al objecten waar je automatisch een verhouding mee hebt, een gevoel van een familie. 

Graniet en marmer maken een revival. Net zoals grote carpets. Textiel komt terug. Buiten en binnen vloeien in elkaar over bij huizen. Goud en kristal en water en fossielen zijn elementen die belangrijk worden in onze directe omgeving. Goudlak, goud als investering, goudolie, goudcrèmes. Dit had Lidewij al 10 jaar geleden voorspelt en zie nu - goud mag in je interieur. Eric Kuster heeft dit opgepikt en is er bekend mee geworden. Beleggers investeren massaal in goud nu de hele financiële wereld plat ligt. 5 jaar geleden had ze water voorspelt. Nu is water een hot item. We drinken flesjes water, we douchen meer, we gaan naar watergebieden toe tijdens vakanties, we merken ook dat water een tekort kan vormen.

Allemaal minitrends die totaal de grote trend voorspellen: well-being. A way of living.

Meer informatie is te zien op :http://www.trendunion.com

Verder vertelt Lidewij in Parijs hoe winkels er in de toekomst uit komen te zien. jan. 2011. Gaat dat zien.

Farah van der Zijden


Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: