Twitterbruiloft is wereldprimeur


Bruiloft volledig geregeld door gebruik sociale media

Op woensdag 20 oktober 2010 vindt in Zeist de eerste volledig gecrowdsourcede en gecrowdfunde bruiloft plaats. René Hoksbergen (48) en Jannetta Dorsman (44) geven elkaar het jawoord tijdens hun ‘Twedding’. De bruiloft is volledig gepland en geregeld via sociaal netwerk en nieuwsmedium Twitter. Het is de eerste bruiloft volledig tot stand gekomen middels crowdsourcing en crowdfunding. Nederland heeft hiermee een wereldprimeur.

Dit bericht kwam binnen in mijn mailbox. 'Apart' dacht ik toen. Niet echt romantisch. Om je vrouw per twitter te huwelijk te vragen. Aan de andere kant is het ook weer een vervolg van de huidige marktbeweging: de verschuiving naar online. Bijvoorbeeld het online dating; waar vroeger niemand aan moest denken?! Dat was voor hopeloze vrijgezellen, kansloze types, sociaal gehandicapte emotionele mannen, etc. Nu doet iedere 30-tiger (lijkt wel) mee. Zakenmannen/vrouwen met weinig tijd. Single mams die lekker in hun pyjama hun profiel kunnen aanmaken, de bakker om de hoek, je collega tegenover je, het is voor iedereen. Als ik dit dan weer lees over de kracht van Social Media, vraag ik mij toch stiekem af, hoe komt het dat 'de veelvuldige gebruikers' zoveel tijd hebben om het bij te houden?  Facebook, Hyves, Twitter, LinkedInn, Bloggen...als ik dat eerlijkheidshalve dagelijks moet bijhouden, dan kan ik er een baan 'bijnemen'.

Als je bedenkt dat ik per dag al 100 mails krijg via mijn 'normale' werk, dan heb je inderdaad geen tijd meer om iemand persoonlijk te ontmoeten en in de ogen aan te kijken. Social media, is voor mij toch echt nog wel, echt sociaal contact!

Wat wel werkt is dus de enorme aandacht hiervoor. Het aanzoek dat via Twitter is gedaan door Rene, leidde direct tot aanbiedingen om het bruidspaar te helpen hun bruiloft te regelen. Weddingplanners en fotografen boden belangeloos hun diensten aan, evenals grafisch ontwerpers voor de trouwkaart. Zelfs een huwelijksreis werd spontaan aangeboden. Dat is natuurlijk wel uniek, maar ook zakelijk slim om dit via een persbureau de wereld in te sturen! Want dat wil je natuurlijk uiteindelijk, om zo je merk/bedrijf te promoten. Ik stel dus wel vraagtekens of dit een goede PR campagne is, of dat deze liefdesverklaring 'echt' is. En ik denk dat consumenten dit ook steeds meer gaan doorzien. De tegentrend die je nu ook ziet, is toch wel authenticiteit. 

Kracht van sociale media
 “Het is echt ongelooflijk wat er de laatste maanden is gebeurd. Sociale media begint in de eerste plaats met delen en geven, daarvan waren wij wel op de hoogte. Maar dat zo veel mensen, die ons nog nooit in het echt hebben ontmoet, samen zo veel voor elkaar krijgen hadden wij nooit kunnen dromen,” aldus Jannetta Dorsman. Naast de bruidskleding en de taart zijn via sociale media onder meer de locatie van de huwelijksvoltrekking en een feest waar 1000 mensen aanwezig kunnen zijn geregeld. Diverse artiesten treden op en twitter-muzikanten vormen voor de gelegenheid een Tweddingband. Voor de presentatie van de avond is men in gesprek met een bekende Nederlander. Tijdens het feest zal geld worden ingezameld voor een goed doel dat nog gekozen gaat worden.


Internet
Speciaal voor de gelegenheid is een internetsite gelanceerd: www.twedding.nl. Op deze site wordt al het nieuws rondom Twedding verzameld. Ook kan men zich hier aanmelden voor het feest. Op twitter is Twedding te volgen via @TweddingNL en #twedding.

Farah van der Zijden

Farah van der Zijden

Freelance reporter over mode en lifestyle.

Geen opmerkingen: